perjantai 22. helmikuuta 2013

Päivä 07 | Nha Trang - Hoi An


 Kanat ja siat... mahtaisivatko nuo kuljetustavat EU -dikertiivejä täyttää. Yllä kanat matkalla torille. Alla sikojen pesuja ja/tai vilvoitusta matkalla pekonitehtaalle. Eurooppaa 'ravisuttava' hevosenlihaskandaali ei täällä ylittäisi minkäänlaista uutiskynnystä.


Menepolimme vain paranevat matkan edetessä. Tänään ajoimme 530km iman yhtään teknistä ongelmaa. Heimon takarengas tosin puhkesi, mutta sitä ei voi laittaa mopon syyksi. Se on tosin todettava, että 530km on Suomessakin jonkimmoinen päivämatka oikeallakin moottoripyörällä. Sama skootterilla Vietnamissa on jo ihan miehekäs suoritus… ;) … Liikkeellä olimme heti kohta seiskan jälkeen ja perillä heti puoliysi illalla, eli 13,5h päivä.
Jos tuulten jumalat olisivat olleet suosiollisempia, olisimme olleet perillä tuntia aikaisemmin. Koko päivän puhalsi ripsakka vastatuuli ja menopeliemme marssivauhdista tuuli söi helposti 10km/h pois jos ei enemmän. Maisemat ovat alusta loppuun hulppeat ja vehreät… riisipeltoja ja riisipeltoja. Palmuja ja palmuja. Rantaa ja rantaa. Ylöspäin menevillä mutkatieosuuksilla konepyörillämme ei paljoa juhlita mutta alaspäin ne tulevat kyllä sen mitä itse kunkin sielu sietää.


Riisipeltoa riitti tänään tien molemmin puolin riittävästi ja rannikkoa kaasukäden puolella sitäkin mukavasti. Yllä Kimmo vie Yamaha Nouvoaan pohjoiseen. Alla Pekka matkalla samaan suuntaa Sadulta perimänsä suomenlippu takanaan. 


Satu ja Anders päätyvät aamulla muutaman vaiheen jälkeen lentokoneeseen… ja fiksua, sillä lentokone murto-osa taksihinnoista. Nuoriparimme kun on lämmennyt taksimatkustamiselle. Eihän sekään Suomen mittapuussa paljoa ole, mutta on kuitenkin, ja varsinkin kun kilometrejä alkaa olla satoja.
Taivas avautuu Hoi Anissa tunti tulomme jälkeen ja saatkin sitten ihan kunnolla. Ihan yees, että illan viimeisellä pimeällä tunnilla. Ja tämän saakka olemme päässet niin sanotusti kuivin jaloin. Saa näkee miten huomenna.


 Vietnamia halkovan päätien katkaisee aina välillä rautatietasoristeys. Yllä etelään menevä puoli ja alla pohjoiseen menevä puoli. Bussit ovat enemmän ja vähemmän mallia kamikatze... suurin ihme, että niiden raatoja ei juuri teiden varsilla näy. Kaksi ja parhaimmillaan kolme bussia rinnakkain ylämäkeen ei ole mitenkään harvinainen näky.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti